onsdag 12 december 2012

Julgodis


"Snörullad pepparkaksfudge"
 
 
 


Igår gjorde jag något jättegott och med ett ganska passande namn nu i vintertid nämligen Snörullad pepparkaksfudge. Lättgjord fudge med fantastiskt god smak. Ni måste prova!


Snörullad pepparkaksfudge 50 st ca 60 min

3 dl vispgrädde
3.5 dl strösocker
 05 dl glukos
0.5 tsk salt
      1.5 tsk pepparkakskryddor
     1.5 msk flosocker till rullning
 
 
Koka grädde, socker, glukos, salt och pepparkakskryddor tills det har en temperatur på 118 grader, det tar ungefär 25 minuter. Gör eventuellt kulprovet för att kontrollera om fudgen är färdig (häll lite smet i ett kallt glas vatten och forma till en mjuk kula). 
 
                                Dra av kastrullen från plattan och rör fudgesmeten tills den blir fluffig och krämig, det tar ungefär 4 minuter. Häll upp i en form med bakplåtspapper och tryck ut kolan så den blir jämn. Låt svalna helt och ställ kallt i kylskåp.
 
 
 Det var inte helt lätt att få av fudgen från bakplåtspappret!
 
                               
Stjälp upp skär fudgen i kuber, halvera på diagonalen och rulla i florsocker. Förvara kallt i kylskåp så håller din pepparkaksfudge i minst i 4 veckor.
 
Min blev lite i lösaste laget. Tror det berodde på att jag inte kunde mäta temperaturen och att jag faktiskt tog  0,5 dl socker mindre än i receptet för att jag tyckte det skulle bli lite för sött. Fudgen kokade jag i 35 minuter.
 
Men ack så gott!!!
 


 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar